Wat doe jij met je website? Aandacht trekken Of informeren?

Tweets, Facebookberichten, blogs en websites: tegenwoordig is het de bedoeling dat je alles zo kort en bondig mogelijk zegt, waarbij men nog nauwelijks de tijd neemt om de lezer te informeren. Probeer je boodschap zo snel mogelijk over te brengen aan de lezer, anders is die zijn aandacht kwijt. Schijnbaar kunnen we ons nog maar 8 seconden achtereen concentreren op iets. Het leven gaat snel, dus laat je lezer maar snel weten wat je boodschap is. Maar kun jij je toekomstige klanten over alles wat belangrijk is informeren met je website, zonder daar goed de tijd voor te nemen?

Tekort aan inhoud

Ik ben er geen fan van. Kun jij in enkele regels werkelijk overbrengen wat je aanbiedt, wat je product of dienst is? Denk je dat de lezer helemaal op de hoogte is van jouw bedrijf na het lezen van enkele kernpunten en slogans op je site?

De meeste websites waar je op komt staan bol van de citaten, korte meldingen en snel leesbare alineaatjes. Hier zou in minieme bewoordingen moeten staan wat een bedrijf doet. Er staan nietszeggende foto’s bij, soms van mooie landschappen, soms van happy happy people, die de site mooi aankleden. Maar over het algemeen is totaal niet meer duidelijk wat een bedrijf doet, wie er werkt en wat je precies krijgt als je met ze in zee gaat. De vraag is dus of je website alleen dient om even de aandacht te trekken of om je potentiĆ«le klanten daadwerkelijk te informeren?

Aandacht trekken en informeren!

Aandacht trekken of informeren met je website

Wat de meeste bedrijven doen is even snel de aandacht trekken met een krachtige leus en een vlot of grappig plaatje. Dat moet voldoende zijn om de lezer over te halen om contact op te nemen. De website is eigenlijk een soort platte reclame geworden. Veel geschreeuw en weinig wol. Daar wordt eigenlijk niemand beter van, en ik denk ook dat de gemiddelde internetbezoeker hiermee schromelijk wordt onderschat.

Want wat doet een lezer die geen duidelijkheid krijgt? Die zoekt toch weer verder. Wat ik mijn klanten lever als ik teksten voor ze schrijf, is een website die hier het midden vindt tussen snel de melding duidelijk maken, maar ook voldoende informatie bieden. Naast een korte en krachtige omschrijving of titel, in heldere woorden uitleg geven over wat een bedrijf kan bieden. Natuurlijk mogen er mooie en inspirerende leuzen gebruikt worden, maar dat kan niet het enige zijn. Geef je klant wat hij zoekt: informatie over wie jij bent, wat je verkoopt of aanbiedt en wat daar uniek aan is. Dan weten we allemaal veel beter waar we aan toe zijn.