Van aandacht trekken naar informeren

Tweets, Facebookberichten, blogs en websites: tegenwoordig is het de bedoeling dat je alles zo kort en bondig mogelijk zegt. Probeer je boodschap zo snel mogelijk over te brengen aan de lezer, anders is die zijn aandacht kwijt. Schijnbaar kunnen we ons nog maar 3 seconden achtereen concentreren op iets. Het leven gaat snel, dus laat je lezer maar snel weten wat je boodschap is.

 

Tekort aan inhoud
Ik ben er geen fan van. Kun jij in enkele regels werkelijk overbrengen wat je aanbiedt, wat je product of dienst is? Denk je dat de lezer helemaal op de hoogte is van jouw bedrijf na het lezen van enkele kernpunten en slogans op je site? De meeste websites waar je op komt staan bol van de citaten, korte meldingen en snel leesbare alineaatjes waar in minieme bewoordingen zou moeten staan wat een bedrijf doet. Daarbij staan nietszeggende foto’s, soms van mooie landschappen, soms van happy happy people, die de site mooi aankleden. Maar over het algemeen is totaal niet meer duidelijk wat een bedrijf doet, wie er werkt en wat je precies krijgt als je met ze in zee gaat.

Aandacht trekken/aandacht vasthouden?
Wat de meeste bedrijven doen is even snel de aandacht trekken met een krachtige leus en een vlot of grappig plaatje, waarna ze de moeite niet meer nemen om de lezer goed te informeren. De website is eigenlijk een soort platte reclame geworden. Veel geschreeuw en weinig wol. Daar wordt eigenlijk niemand beter van, en ik denk ook dat de gemiddelde internetbezoeker hiermee schromelijk wordt onderschat. Want wat doet een lezer die geen duidelijkheid krijgt? Die zoekt toch weer verder. Wat ik mijn klanten lever als ik teksten voor ze schrijf, is een website die hier het midden in vindt. Naast een korte en krachtige omschrijving of titel, in heldere woorden uitleg geven over wat een bedrijf kan bieden. Natuurlijk mogen er mooie en inspirerende leuzen gebruikt worden, maar dat kan niet het enige zijn. Geef je klant wat hij zoekt: informatie over wie jij bent, wat je verkoopt of aanbiedt en wat daar uniek aan is. Dan weten we allemaal veel beter waar we aan toe zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *