Werken als tekstschrijver: wat is belangrijk als je opdrachten zoekt?

Je wilt aan het werk als tekstschrijver, en gaat op zoek naar opdrachten. In principe kun je alles aannemen, want je bent flexibel en creatief. Maar hoe ver moet je daarin gaan? Is elke vergoeding in orde? Kies je alleen die opdrachten die je leuk vindt? De vraag is wat je er voor over hebt om een opdracht te krijgen en hoe je ervoor zorgt dat je plezier in je eigen werk houdt.

Werk zoeken als tekstschrijver

Elke tekstschrijver kent het wel: je wilt schrijven, dus probeer je elke opdracht aan te nemen die je kunt vinden. Het onderwerp, de lengte van de tekst en hoogte van de vergoeding, het maakt niet uit. Er moet brood op de plank, dus de toetsen van je toetsenbord moeten zonder ophouden klikken.

Maar het is de vraag of je dat kunt volhouden. In het begin is het misschien nodig, maar het is na verloop van tijd verstandig om na te gaan, waar jouw bloed van gaat stromen. Zodat je opdrachten aanneemt waar je blij en tevreden van wordt.

Waar houd je rekening mee als je opdrachten zoekt?

Past de opdracht bij je?

Hoe graag je een opdracht ook wilt aannemen, het is altijd goed om te kijken of deze bij je past. Als eerste is daar het onderwerp. Natuurlijk wil je geld verdienen, maar als je vaak schrijft over zaken die je helemaal niet interesseren of die je moeilijk vindt, zul je merken dat:

1. Je waarschijnlijk veel te lang met de tekst bezig bent, waardoor deze niet veel oplevert.

2. Je over het algemeen ook niet zo’n goede tekst kunt schrijven.

Het is heel moeilijk om enthousiasme te voelen als je geen feeling met het onderwerp hebt. Daarom kan het handig zijn om eerlijk te zijn en zo’n opdracht niet aan te nemen. Als je pas na het uitbrengen van de offerte het onderwerp te horen krijgt, neem dan een moment bedenktijd en vraag je af of je hierover wilt en kunt schrijven. Wees eerlijk tegen de opdrachtgever en vertel hem of haar dat je het niet ziet zitten. Af en toe een opdracht aannemen die je niet ligt kan best, maar doe dit niet meer dan 50% van de tijd.

Verder kan ook de stijl van de opdracht een probleem opleveren. Denk bijvoorbeeld aan heel commerciële teksten, zakelijk of formeel schrijven of juist een bepaalde populaire stijl. Sommige stijlen liggen je beter dan een andere. Je kunt niet verwachten dat je alles kunt. Als je het toch probeert, kun je merken dat deze teksten toch niet worden zoals je wilt.

De vergoeding

Dit is een pijnlijk onderwerp voor waarschijnlijk alle ZZP’ers. Je bent een van de vele mensen die in het beroep van tekstschrijver werkzaam zijn. Als je een offerte uitbrengt, kan een potentiële opdrachtgever kiezen uit zo’n 20 schrijvers. Moet je jezelf tekort doen en een heel laag bedrag vragen? Moet je een offerte uitbrengen bij een opdrachtgever die 2 cent per woord betaalt?

Niet alleen verwacht iemand voor dat bedrag dat je kwaliteit levert, maar zelf denk je ook tijdens je werk: Ben ik niet meer waard? Als je akkoord gaat en zo’n opdracht aanneemt, is het natuurlijk wel zo dat je geld binnenhaalt. Maar je zou altijd moeten afwegen of je je vaardigheden zo goedkoop wilt weggeven, dat je in feite werkt voor een uurloon van 10 euro per uur. Je levert een dienst, je besteedt aandacht en tijd aan de teksten en daar moet een evenredige beloning tegenover staan. Het vergt moed om aan te geven dat kwaliteit tegen een prijs komt. Het is belangrijk dat je er zelf van overtuigd bent dat je een bepaalde vergoeding waard bent. Probeer langzaamaan je prijzen te verhogen, zodat je op een goed uurloon uitkomt.

Kun je samenwerken?

Hier kom je over het algemeen pas achter als de samenwerking begonnen is. Over het algemeen communiceren we via e-mail en merk je snel genoeg of die communicatie een beetje soepel loopt. Toch kan het wel spaak lopen. Een tekstschrijver heeft een duidelijke opdrachtomschrijving nodig en de informatie om de teksten mee te kunnen schrijven. Die kun je krijgen door te zoeken op internet, mensen te interviewen of de opdrachtgever stuurt folders, teksten of een aantal steekwoorden toe. Maar ook belangrijk is dat de opdrachtgever zelf duidelijk voor ogen heeft, wat voor teksten hij wil hebben. Als dat niet zo is, kun je veel tijd kwijt zijn met overleggen. Soms kan dat de samenwerking hinderen.

Als tekstschrijver is het altijd belangrijk om je eigen grenzen te bewaken. Merk je dat er geen schot in de zaak zit? Worden al je teksten teruggestuurd met de opmerking dat dit niet is wat de opdrachtgever zoekt? Dan is het misschien tijd om helder door te geven wat jouw mogelijkheden en beperkingen zijn. Algemene voorwaarden kunnen hierin een steun in de rug bieden. In mijn offerte zet ik ook altijd dat de opdrachtgever recht heeft op één herziening per tekst. Zo beperk je het aantal keren dat een tekst kan worden teruggestuurd.

Freelancer en opdrachtgever hebben beiden hun rechten en plichten. Ik ga er altijd vanuit dat een goede samenwerking afhankelijk is van de energie die beiden erin steken. Ook heb je allebei vertrouwen nodig: vertrouwen dat de tekstschrijver zijn best zal doen om een goede tekst binnen de gestelde termijn op te leveren. En van de andere kant, dat de opdrachtgever eerlijk naar de tekst zal kijken en deze ook zal betalen. Met een heldere communicatie en een flinke portie goede wil zal dat over het algemeen prima lukken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *