Zakelijk of persoonlijk schrijven: Hoe breng jij je boodschap over?

Een blog of een artikel op je website trekt als het goed is de aandacht van de bezoeker. Of je nu zelf de tekst schrijft of dit laat doen, je zult moeten bepalen op wat voor manier je de lezer aanspreekt. Over het algemeen komt dit overeen met hoe je jezelf opstelt naar je klanten toe: beleefd, vriendelijk, zakelijk of als een goede vriend.

Teksten die passen bij je website

Ikzelf als tekstschrijver pas me aan, aan wat jij (of u?) als opdrachtgever wilt. Meestal weet deze precies wat voor stijl hij of zij op de website wil gebruiken. Tegenwoordig wordt de lezer vaak met “je” aangesproken en ligt de schrijfstijl dicht bij de spreektaal. Toch blijft het belangrijk ervoor te zorgen dat de stijl op je website goed past bij hoe je bedrijf zich in het dagelijks leven opstelt.

Zakelijk geeft de feiten weer

Zakelijk geschreven teksten hebben als kenmerk dat ze wat afstandelijker zijn, maar kunnen daardoor duidelijk en feitelijk de informatie overbrengen op de lezer. Omdat je geen persoonlijke verhalen door je tekst heen vertelt, is er minder sprake van een vermenging van feiten en fictie. Mensen kunnen precies zien wat je te bieden hebt, dus wat ze aan je hebben.

Ook geeft het de website een professionele uitstraling, die betrouwbaar is en meegeeft dat je kennis van zaken hebt. Belangrijk hierbij zijn dat de zinsbouw en grammatica in orde zijn, want anders doe je het hele effect teniet. Hoe slordiger de tekst is, hoe minder goed je boodschap zal overkomen. Mensen storen zich hier toch vaak aan en zullen je minder serieus nemen.

Er is minder ruimte voor een persoonlijke boodschap, maar niet iedereen vindt dat ook nodig. Als je website draait om je bedrijf, waar je voor staat en wat voor product of dienst je aanbiedt, dan is dat wat je te vertellen hebt. De zakelijk geschreven tekst is nog steeds de manier om professioneel en kundig over te komen.

Persoonlijke teksten die raken

Teksten die persoonlijker opgesteld zijn, kunnen een lezer sneller raken. Die voelt zich aangesproken, kan zich inleven en over het algemeen kun je emoties in de tekst terugvinden. Er kan humor gebruikt worden of de lezer wordt betrokken bij het onderwerp door een persoonlijk verhaal. Je lezers krijgen wel een band met je bedrijf en het verhaal blijft gemakkelijker hangen. Emotionele betrokkenheid zorgt voor herkenning en een “klik” met iemand.

Dit zorgt ervoor dat feiten minder belangrijk zijn en eventueel over het hoofd kunnen worden gezien. Daarom is het toch goed om naast het persoonlijke verhaal, ervoor te zorgen dat ook de zakelijke boodschap een duidelijke plaats krijgt.

Persoonlijk schrijven betekent eveneens de middenweg vinden tussen je hele levensverhaal vertellen en kernachtig weergeven wie je bent, wat je meegemaakt hebt en wat je te bieden hebt. Het is niet altijd een goed idee om lange lappen tekst op je website te zetten, waarin de kern van je verhaal verdwijnt. Mensen zijn vaak toch niet bereid meer dan 1000 of 2000 woorden te lezen.

Je of u gebruiken?

De lezer aanspreken met je is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Dat het formele verdwijnt is misschien een goede zaak. Het staat naar mijn mening voor dicht bij de klant staan, een open houding en bereidheid tot samenwerken. Je kunt het zowel bij persoonlijke teksten als bij zakelijke gebruiken. Het gebruik van u schept meer afstand en het is goed om je af te vragen of dat is wat je wilt. Dat je anderen in persoonlijk contact met “je” aanspreekt, betekent niet dat je dat op je website ook moet of wilt doen.

Hoewel het gebruik van u afstand schept, is het ook juist een manier om respect naar je klant weer te geven. Maar je impliceert tevens dat de ander jou ook met u zou moeten aanspreken. De relatie verschilt zeker met wanneer je “je” gebruikt. Het kan in bepaalde bedrijfstakken goed passen om een zakelijke stijl in te zetten, waarbij je de lezer met u aanspreekt.

Een goede tekstschrijver denkt met je mee. Weet je niet zeker wat voor stijl je wilt gebruiken? Stuur me een e-mail en we bekijken wat bij je bedrijf past en wat je wilt bereiken. Ik weet zeker dat we eruit komen. Een goede communicatie is het halve werk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *