Maak jij ook deze vergissingen als het gaat om SEO?

SEO is een belangrijke tool om ervoor te zorgen dat je website beter vindbaar is, maar er worden op dit gebied nog veel vergissingen gemaakt. En dat is jammer, want een website waar de juiste SEO technieken worden toegepast, kan veel bijdragen aan het succes van je bedrijf. In deze blog zet ik de 7 meest gemaakte vergissingen op het gebied van Search Engine Optimization op een rijtje. Zo voorkom jij dat je deze fouten ook maakt.

1. SEO vergissingen: zoveel mogelijk zoekwoorden in je teksten

Veel is altijd beter dan weinig toch? Zo werd er in het verleden ook over zoekwoorden gedacht. Of het nu om een blog of een categoriepagina ging, er werd flink gespamd met keywords. Google reageert daar echter niet goed op, het wordt gezien als “keyword stuffing”. Een overmaat aan zoekwoorden zorgt juist voor een negatieve score van Google.

Ook je lezers zullen je een te hoog percentage van zoekwoorden in je teksten niet in dank afnemen. Keyword stuffing zorg voor vrijwel onleesbare en onaantrekkelijke teksten. Maak gebruik van plugins op je website die het percentage keywords kunnen weergeven. Gemiddeld wordt aangeraden een keyword dichtheid van 3 tot 6% aan te houden.

2. Niet opletten of je website geschikt is voor smartphones

Weet jij wel of je website lekker surft voor smartphones? Waarschijnlijk maken ook jouw bezoekers steeds vaker gebruik van een smartphone als ze je site bekijken. Al vanaf 2015 ziet Google de gebruiksvriendelijkheid voor smartphones als een belangrijke rankingsfactor voor websites. Een van de veel gemaakte vergissingen op het gebied van SEO, is dat een website niet gebruiksvriendelijk is voor mobiele telefoon. Dat wordt echt negatief beoordeeld en dat werkt ook door in je SEO.

Via Google Search Console kun je precies zien hoe jouw website scoort, en ook of je website het goed doet op een mobiele telefoon. Onder het kopje Gebruiksgemak op mobiele telefoons is zichtbaar of er fouten in je site zitten, waardoor deze niet makkelijk te bekijken is op een smartphone.

3. Je teksten alleen schrijven voor Google

Natuurlijk wil je goed scoren in Google, maar als je alleen teksten schrijft om dat voor elkaar te krijgen, snijd je jezelf in de vingers. Wanneer je geen rekening houdt met wat je bezoekers eigenlijk zoeken, hun intentie en hun doel, dan kun je niet goed gericht teksten schrijven. Verdiep je in je klanten, welke zoekwoorden gebruiken zij, welke antwoorden willen ze? Dat geeft je waardevolle informatie om in je SEO teksten te verwerken.

4. Te weinig aandacht voor linkbuilding

Een van de andere veel voorkomende SEO vergissingen is om te weinig aandacht te hebben voor externe links in teksten. Linkbuilding is zeker belangrijk om de vindbaarheid van je site te verbeteren. Vooral links van andere websites naar die van jou geven je score in Google een boost. Dit is vooral het geval als het gaat om websites met een hoge autoriteit en relevantie.

Ook al hebben sommige sites een hoge autoriteit, vergeet ook niet dat ze relevant moeten zijn voor jouw bedrijf. Een link van een site over auto’s doet jouw bedrijf niet zoveel goed, als je kleding verkoopt. Dan kun je beter zorgen dat je een link krijgt die daarmee te maken heeft.

Maar ook interne links zijn van belang. Google krijgt daarmee de boodschap dat een pagina waar veel interne links naar verwijzen, belangrijk is.

SEO teksten fouten

5. SEO is nutteloos

Denk jij dat aandacht en tijd besteden aan SEO geen zin heeft en dat het alleen draait om leuke teksten schrijven? Helaas is dat ook een van de veel gemaakte vergissingen als het gaat om SEO teksten. Je hoeft er geen wetenschap van te maken om voordeel te hebben van SEO en het hoeft geen uren van je tijd te kosten. Maar door een paar handige technieken toe te passen kun je het succes van je website echt flink verhogen.

En je kunt het beste van twee werelden hebben: leuke, interessante en goed leesbare teksten, die daarbij ook SEO proof zijn, met het gebruik van de juiste keywords en linkbuilding. Dan maak je optimaal gebruik van wat zoekmachines kunnen bieden.

6. Mijn SEO faalt omdat mijn website daalt in de zoekresultaten

Dit is niet altijd het geval. Er spelen enorm veel factoren mee in het bepalen van de resultaten in zoekmachines (zo’n 200!). Denk aan de interne links, een toename van concurrentie en veranderingen in de autoriteit van websites. De resultaten zullen dan ook continu in beweging zijn.

7. SEO vergissingen: blogs zijn niet nodig

Er zijn verschillende redenen waarom dit niet klopt. Door regelmatig een blog te posten over een onderwerp dat relevant is voor jouw vakgebied, laat je zien dat je hierover kennis hebt en op de hoogte bent van wat er speelt. Met blogs trek je meer verkeer aan en heb je de mogelijkheid om meer keywords en links op je site te verwerken, wat weer goed is voor je SEO. Dus binnenkort toch maar eens een leuke blog op je site plaatsen!

Worstel jij met de teksten op je site? Ben je niet tevreden over blogs, landingspagina’s of productteksten? Als je wel wat hulp kunt gebruiken op dit gebied, aarzel dan niet om contact op te nemen. Ik help je graag!