Zo gebruik je zoekwoorden in blogs en teksten

      No Comments on Zo gebruik je zoekwoorden in blogs en teksten

Maak jij al gebruik van zoekwoorden in blogs en andere teksten op je website? Zo niet, dan is dat een gemiste kans. Je website is bedoeld om potentiƫle klanten aan te trekken en is een interessante bron van informatie voor je bestaande klanten. Dan heb je echter wel goede content nodig, waarmee de zoekmachines je beter kunnen vinden. Dus met gebruik van SEO keywords! In deze blog leg ik uit hoe je het beste keywords in je teksten kunt gebruiken.

Het nut van zoekwoorden in blogs

Waar zoeken mensen naar op internet en hoe komen ze op jouw website terecht? Dat is in feite waar het om gaat als je keywords gaat gebruiken in je teksten. Iemand die een zoekterm op Google (of een andere zoekmachine) intypt is op zoek naar informatie: een antwoord op een vraag of een product of een dienst.

De zoekmachine zet vervolgens de meest relevante pagina’s op een rijtje, waar de gebruiker een keuze uit kan maken. Het is dan natuurlijk wel fijn als jij bovenaan (of tenminste hoog) in dat rijtje staat! De kans is dan het grootste dat die bezoeker op jouw site zal klikken. En daar komt het belang van zoekwoorden (of keywords) in je blogs en andere teksten om de hoek kijken. Ze vormen de link tussen jouw website met blogs en webpagina’s en de informatie die de gebruiker zoekt in de zoekmachine.

De juiste keywords vind je met zoekwoordenonderzoek. Het is belangrijk dat je zoekwoorden gebruikt die betrekking hebben op jouw onderneming: op wat je produceert, verkoopt of aanbiedt. Maar niet alleen dat, je houdt ook rekening met in hoeverre je daarvoor kunt ranken en of je potentiƫle klanten deze woorden ook gebruiken.

Zoekwoordenonderzoek is dus belangrijk. Hierover zal ik meer uitleggen in een latere blog. En wil je vast beginnen, dan kan een zoekwoordplanner of Google keywordplanner een uitkomst zijn. De Google keywordplanner is gratis, dus maak hier vooral gebruik van!

Keywords op de juiste manier gebruiken

Heb je de zoekwoorden gevonden die jou het meeste gaan opleveren, dan wil je die natuurlijk ook gaan gebruiken in je blogs en webpagina’s. Maar het is dan wel van belang dit op de meeste effectieve manier te doen.

De plaatsing van zoekwoorden in blogs

Wanneer je blogs of teksten gaat schrijven, is het handig om de zoekwoorden goed door de tekst te verspreiden. Zorg dat ze niet allemaal op een kluitje staan in een alinea. Probeer in elke alinea een keer een keyword voor te laten komen. Zet ook een hoofdkeyword in een of twee van de koppen (H2 en H3) en sowieso in de titel van de pagina of blog.

Zoekwoorden in afbeeldingen en video’s

Het gebruik van afbeeldingen en video’s in je blogs en op webpagina’s is eveneens een aanrader. Dit zorgt voor aantrekkelijke content in de ogen van Google en je kunt tevens de keywords in de titels van de afbeeldingen verwerken.

Gebruik long tail en short tail keywords

Je kunt ook onderscheid maken tussen short tail en long tail keywords. Een short tail keyword is kort (bijvoorbeeld sportschoenen). Maar er is op dit keyword veel concurrentie en de kans dat je daar hoog mee gaat scoren is daardoor lager. Een long tail keyword omvat meerdere woorden en is meer beschrijvend.

Er wordt waarschijnlijk wat minder op gezocht, maar je kunt er hoger mee scoren. Daardoor kun je met dat soort keywords beter gevonden worden. In dat geval gebruik je in plaats van sportschoenen voor bijvoorbeeld dames sportschoenen of voetbalschoenen voor kinderen of hippe rode sportschoenen.

Blijf onder het maximale percentage

Heb jij een geweldig keyword gevonden met Googles Keywordplanner of door zelf zoekwoordenonderzoek te doen, dan heb je misschien de neiging om dit zo vaak mogelijk op een pagina terug te laten komen. Dat is is echter geen goed idee. Ten eerste zal je tekst voor je lezers niet erg aantrekkelijk zijn. Maar het heeft ook nog eens geen nut. Een overmatig gebruik van zoekwoorden wordt keyword spamming genoemd. Google herkent dit en zal dit negatief beoordelen. Hierdoor zal je website dus slechter scoren.

Over het algemeen wordt aangehouden om een keyword dichtheid aan te houden van ongeveer 3 tot 7%. En op die manier blijft je blog of webpagina ook nog prettig leesbaar voor je bezoekers.

Zet zoekwoorden leesbaar in de tekst

Zeker als het gaat om long tail keywords die bestaan uit meerdere woorden, hebben mensen de neiging om deze heel statisch in een zin te verwerken. Denk aan: “Wil jij graag rode schoenen dames dragen, neem dan een kijkje in onze webshop.” Dit is natuurlijk een heel slechte zinsbouw en het valt meteen op dat deze tekst geschreven is om te scoren in zoekmachines.

Zoekmachines als Google zijn inmiddels intelligent genoeg om zoektermen te herkennen, ook als er andere woorden tussen staan. Je zult je keywords vaak genoeg gebruiken in een tekst, dat de zoekmachine begrijpt wat de belangrijke woorden zijn. Het is dus niet nodig om keywords op zo’n geforceerde manier in je zinnen te plaatsen.

Vergeet de metadescriptie niet

Zorg dat je ook je hoofdkeyword in de metadescriptie zet. Maak hier een sterke openingszin van (deze komt direct zichtbaar in het zoekresultaat te staan en trekt dus de meeste aandacht). Hierdoor zullen mensen worden aangetrokken om jouw website te bezoeken. Zet het zoekwoord zo ver mogelijk naar voren toe, maar zorg ook hier dat het leesbaar blijft.

Verder is het natuurlijk ook belangrijk dat je goede onderwerpen hebt om over te schrijven. Deze kun je op verschillende manieren vinden. In deze blog geef ik je handige tips die je hiermee kunnen helpen.

Lukt het jou al om mooie teksten te schrijven met de voor jou belangrijke keywords erin? Worstel je hier toch elke keer weer mee, dan kan het een goed idee zijn om hier een professionele tekstschrijver voor in te huren. Ik zou je graag helpen. Wil je meer weten of heb je vragen, neem dan snel contact op met het Taaldomein!